Otrzymaliśmy informację o apelu w sprawie dwujęzyczności i pozwoliliśmy sobie wkleić tutaj jego treść:
Szanowni Państwo,
Grupa naukowców wystosowała apel do wszystkich profesjonalistów zajmujących się dziećmi dwujęzycznymi. Apel wskazuje na podstawowe fakty dotyczące rozwoju dwujęzycznego, co do których naukowcy z całego świata są zgodni. Celem tej inicjatywy jest upowszechnianie wiedzy o dwujęzyczności opartej na przesłankach naukowych i zapobieganie rozprzestrzenianiu się nieprawdziwych informacji na ten temat.
Treść apelu, wraz z pełną listą sygnatariuszy oraz spisem wybranych publikacji naukowych dotyczących tez zawartych w apelu, można przeczytać (oraz pobrać do dalszego upowszechniania) tutaj:
PEŁNA TREŚĆ APELU
http://psych.strony.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2021/12/APEL_5stron.pdf
Jak wiemy, dwujęzyczność dotyczy wielu dzieci ze spektrum autyzmu. Wyniki badań przeczą poglądowi, że dwujęzyczność przyczynia się do zaburzeń komunikacji i dodatkowo utrudnia rozwój.
Zwracam się z uprzejmą prośbą o udostępnienie przez Państwa treści tego apelu na stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub w inny możliwy sposób. Mity, jakie narastają wokół zjawiska dwujęzyczności dzieci w spektrum autyzmu są dla tych dzieci i rodzin szkodliwe. Apel może pomóc w zmianie tej sytuacji – taka jest intencja jego autorów.
Uprzejmie proszę również o pomoc w rozpowszechnieniu treści apelu.
Łączę wyrazy szacunku
Ewa Pisula